To kluczowa umiejętność z punktu widzenia rozwiązania zadania egzaminacyjnego, a przede wszystkim wykonania leku. Mam na myśli test i zadanie praktyczne.  Nie tylko dlatego, aby rozpoznać postać, ale umiejętne dobieranie substancji pomocniczych ułatwia wykonanie leku.  Kolejną trudnością może stanowić określenie roli jaką pełni substancja w leku.

Np. talk w czopkach lub metyloceluloza w zawiesinach?  No i już dla wtajemniczonych dobieranie substancji pomocniczych, gdy nie uwzględnione są w zapisie recepty. Taka sytuacja zdarza się często, więc lepiej się przygotować.

Przykładowe pytanie 1.2. ( odpowiedź niżej ) 

Parafina pełni rolę substancji pomocniczej w

a. roztworach wodnych.

b. płynach infuzyjnych.

c. maściach epidermalnych.

d. roztworach koloidalych.

Jak się tego uczyć? proponuje na początek zrobić tabelkę ze wszystkimi postaciami leków i wypisać substancje pomocnicze, które używane są do ich produkcji, a następnie wypisać te, które mogą być używane opcjonalnie, aby umożliwić lub ułatwić wykonanie i określić ich rolę. Najlepiej rozpocząć od… czopków. Dzięki temu zobaczycie, które substancję można dodawać do różnych postaciach np. metyloceluloza lub talk. Rozłożyć każda napotkaną receptę na czynniki pierwsze. Podzielić substancje i pomocnicze. Dobre ćwiczenie. Jak poćwiczycie daję  gwarancję zadanego egzaminu 😉

Praca domowa: Zrób tabelkę ze wszystkimi postaciami leków wykonywanymi w recepturze aptecznej i, w której przedstawisz substancje pomocnicze używane do produkcji Jak ktoś zrobi pracę domową niech się pochwali i wyśle zdjęcie.

Jeśli masz uwagi lub propozycje, podziel się nimi ! Synergia pomaga się uczyć. Skorzystają inni, a przede wszystkim TY..  Pisz pod postem ( możesz anonimowo) albo skorzystaj z formularza kontaktowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedź: Stawiam na maść, ale parafina jest także substancją pomocniczą w emulsjach, a także pomogą wykonać czopki.